czwartek, 11 czerwca 2015

DZIEŃ 69 - LUDZKA ZAWIŚĆ...

 
 
Zawiść — uczucie znacznie silniejsze niż zazdrość, polegające na odczuwaniu silnej niechęć lub wrogość w stosunku do osoby, której czegoś się zazdrości. Zawiść może występować w sytuacjach, gdy osobiste cechy, posiadane przedmioty lub osiągnięcia nie dorównują ich poziomowi/jakości u innych osób.
Jacy ludzie potrafią być zawistni i zachłanni - o tym się dziś kolejny raz przekonałam, co prawda nie na własnej skórze, ale na skórze kogoś, kogo dobrze znam. Obie uczestniczyłyśmy w pewnym konkursie, takim gdzie wklejało się zdjęcie dziecka z zabawką. Jury wybierało najlepsze prace .Koleżanka wygrała, podziękowała na forum i... ktoś ją zgłosił do facebooka jako spam. Zablokowali jej konto i kazali przesłać skan dowodu osobistego. Do tej chwili nie ma swojego konta. Nie rozumiem po co ludzie robią takie rzeczy? Z zawiści o wygraną zabawkę wartą 50 zł. ? Też czasem jestem zazdrosna (nie mylić z zawiścią), że ktoś wygrał, a ja nie, zawsze mi trochę żal, ale rozumiem, że zawsze są wygrani i przegrani. Jednym razem ja należę do lepszych, a innym do gorszych... życie. Nie zawsze można być najlepszym. Trzeba się starać, ale nie za wszelką cenę.
Zawiść to jedna z najbardziej destrukcyjnych emocji, a zawiść u osoby dorosłej jest wynikiem zahamowania rozwoju emocjonalnego w dzieciństwie .Gdy zazdrościmy to pragniemy posiadać to, co ma ktoś inny: talent, partnera, umiejętności. Zazdrość zazwyczaj motywuje nas do działania, aby także posiąść przedmiot, który ma inna osoba lub do wykształcenia w sobie cech których innym zazdrościmy. Zawiść jest uczuciem o wiele bardziej prymitywnym .Gdy zazdroszczę sąsiadowi domu, to znaczy, że chciałabym mieć taki sam jak on .Jeżeli czuję zawiść, że sąsiad ma piękny dom, to chcę, żeby sąsiadowi on się spalił, żeby sąsiad miał wypadek itp. Zawiść to destrukcyjne uczucie, nie pchające do dobrego, a raczej do psucia tego co cenne. Tak w skrócie mogę opisać co to zawiść. Jest ona o wiele bardziej złożonym uczuciem, ale nie prowadzę bloga z zakresu psychologii, więc i nie będę się tutaj wymądrzać ;) W każdym razie zawiść się leczy i to długo, bo tak, jak alkoholik nie chce się przyznać, że ma problem, tak osoba zawistna nie przyzna się do swoich uczuć.

A po za tym u mnie dziś głucha cisza i nuda. Mały obudził się bardzo wcześnie więc dzień ciągnął mi się niemiłosiernie. Nie pomogło sprzątanie, pranie, gotowanie i spacer. Ciągle czasu było za dużo. Dopiero po południu, kiedy wybrałyśmy się z córką po buty na komers trochę się oderwałam od tej nudy, ale tylko trochę. W czasie kiedy mnie nie było przyjechał pracownik PZU i spec od junkersów. Mój mąż też jest specem od junkersów, ale jak to mówią "szewc bez butów chodzi" i wolałam zapłacić innemu fachowcowi niż liczyć na męża. Z tego też powodu nieźle się dzisiaj pokłóciliśmy. To wszystko jednak nic, bo fachowiec przyjechał do junkersa z powodu za gorącej wody, a teraz mąż biega naprawiać, bo woda leci nie za gorąca ale wręcz zimna. I takim oto sposobem jestem 50 zł. w plecach :( Kolejny raz powiem... życie.Mąż mi pewnie do końca życia tego nie zapomni, ale może będzie miał nauczkę? Jadąc z córką po buty słuchałyśmy piosenek z Greya i rozmawiałyśmy o tym, jak my zwykłe kobiety mamy nudne życie. Córka patrzy na to bardziej pod kątem finansowym, że taki facet potrafi kobiecie dać wszystko, a ja bardziej na charakter, że zmienił się dla ukochanej. I wiecie co mi córka powiedziała? "Mamo, przecież tata też się dla Ciebie zmienił, przestał pić, a to go więcej kosztowało niż zmiana Greya". I te zwykłe słowa, wypowiedziane przez nastolatkę uświadomiły mi, że nie doceniam tego co mam, tzn. doceniam, ale nie tak jak powinnam...
Gdy zazdrościmy, pragniemy posiadać to, co ma ktoś inny - talent, partnera, umiejętności itp. Zazdrość zwykle motywuje do starań, aby także posiąść jej przedmiot lub wykształcić u siebie cechy, których zazdrościmy innym. Zawiść jest uczuciem o wiele bardziej prymitywnym. Gdy zazdroszczę sąsiadowi samochodu, chciałbym mieć taki sam jak on. Jeśli jednak czuję zawiść, pragnę, aby jego samochód się zepsuł, czuję impuls, aby porysować go gwoździem, cieszę się, gdy sąsiad ma wypadek. Niekiedy zawiść objawia się pragnieniem, aby nikt inny nie miał tego co my. To często daje się zauważyć u dzieci, które nie pozwalają innym bawić się swoimi zabawkami, nawet jeśli akurat same się nimi nie bawią. Zawiść to destrukcyjne uczucie, nie motywuje do dobrych uczynków, raczej pcha do psucia tego co cenne. W zawiści jest pewien paradoks: gdy widzimy u kogoś rzecz godną posiadania, gdy budzi ona nasz podziw i chcielibyśmy ją mieć, odczuwamy pragnienie, aby ją zniszczyć! To uczucie może więc pojawiać się jedynie w naszych myślach, a nie w czynach.

http://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/dusza/zawisc-jedna-z-najbardziej-destrukcyjnych-emocji-jak-pozbyc-sie-zawisc_41373.html
Gdy zazdrościmy, pragniemy posiadać to, co ma ktoś inny - talent, partnera, umiejętności itp. Zazdrość zwykle motywuje do starań, aby także posiąść jej przedmiot lub wykształcić u siebie cechy, których zazdrościmy innym. Zawiść jest uczuciem o wiele bardziej prymitywnym. Gdy zazdroszczę sąsiadowi samochodu, chciałbym mieć taki sam jak on. Jeśli jednak czuję zawiść, pragnę, aby jego samochód się zepsuł, czuję impuls, aby porysować go gwoździem, cieszę się, gdy sąsiad ma wypadek. Niekiedy zawiść objawia się pragnieniem, aby nikt inny nie miał tego co my. To często daje się zauważyć u dzieci, które nie pozwalają innym bawić się swoimi zabawkami, nawet jeśli akurat same się nimi nie bawią. Zawiść to destrukcyjne uczucie, nie motywuje do dobrych uczynków, raczej pcha do psucia tego co cenne. W zawiści jest pewien paradoks: gdy widzimy u kogoś rzecz godną posiadania, gdy budzi ona nasz podziw i chcielibyśmy ją mieć, odczuwamy pragnienie, aby ją zniszczyć! To uczucie może więc pojawiać się jedynie w naszych myślach, a nie w czynach.

http://www.poradnikzdrowie.pl/psychologia/dusza/zawisc-jedna-z-najbardziej-destrukcyjnych-emocji-jak-pozbyc-sie-zawisc_41373.html

9 komentarzy :

  1. I ja z tego powodu przestałam grać. Kiedyś w konkursach było jakoś tak normalnie a teraz to co się dzieję to już przesada!!! My dziś też wstaliśmy bardzo wcześnie bo mieliśmy wizytę w poradni pedagogiczno-psychologicznej. Jestem w kropce bo nie wiem czy syna puścić do pierwszej klasy czy lepiej by jeszcze rok został... :( Chce jak najlepiej a nie wiem co będzie dla niego lepsze... :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powiem Ci tak,ja bym nie puszczała jeżeli nie musi.Rok wcześniej do szkoły to rok wcześniej później na bezrobociu.Moje córki miały iść wcześniej ale nie poszły i nie żałuję.

      Usuń
    2. Boję się, że będzie miał znów duży problem z zaklimatyzowaniem się wśród nowych osób on to bardzo przeżywa. A mój mąż mówi żeby lepiej został w pierwszej klasie bo przynajmniej będzie powtarzał konkretne wiadomości a nie w zerówce się bawił. Jutro porozmawiam z wychowawczynią.

      Usuń
  2. zawiśc chyba najgorsze uczucie oj tak - moja mała ma katar wiec spie mało i chodze jak zombi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ile latek czy miesięcy ma córeczka?Może jakieś kropelki i"katarek"do odkurzacza pomogą?

      Usuń
  3. jak ja dawno u Ciebie nie pisałam, a czytam codziennie, za dużo sie dzieje, chore dziecko i okropny ból zęba mnie wykańczają ale dam rade,
    Wiesz ludzie robią te wszystkie złości na zasadzie ja nie mam to inny tez nie będzie, a cel sie prosty znalazł to się doczepili. Ale ja wiem że szybko "jej" odblokują" konto bo teraz tak dziwnie do niej pisać jak tak jakby ona to nie ona. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taka zawiść to podobno choroba.Ja tego nie rozumiem bo nie mam aż takiej zawiści w sobie.owszem czasem zazdroszczę,no bo kto nie zazdrości chociaż troszeczkę.

      Usuń
  4. A najlepsze jest to, że zarówno zawiść jak i wszystkie inne negatywne uczucia szkodzą przede wszystkim osobom, które je odczuwają, powodują pewnego rodzaju zniewolenie i złe samopoczucie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak, zgadzam się z tym.
      A co do sytuacji- dziwię się- majątek taka zabawka nie kosztowała. To jest wręcz przykre.

      Usuń

Cieszę się, że tu jesteś. Twoja obecność jest moją motywacją. Zapraszam.

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka