piątek, 22 lipca 2016

"TAJEMNICE MOJEJ MAMY" - JANINA ZAJĄCÓWNA





Książka, o której chcę dziś opowiedzieć, została sklasyfikowana jako młodzieżowa, ale według mnie nie tylko, bo porusza tak ważne kwestie i jest tak emocjonująca, że z całą pewnością dorośli też się w niej zatracą.

 

"Tajemnice mojej mamy to powieść zarówno dla dorosłych, jak i dla młodzieży. Bohaterką książki jest rezolutna dziewczynka, której poczucie humoru, rzadko spotykana dojrzałość i błyskotliwość pomagają uporać się z bardzo trudnymi problemami, stwarzanymi głównie przez dorosłych."
 
Magda to jedenastoletnia dziewczynka, która miała to nieszczęście, że jej matką była kobieta, która nigdy nie powinna matką zostać.  Kochankowie, pieniądze, kariera - to wszystko było dla niej ważniejsze niż dziecko. Z tego też powodu dziewczynka dorosła szybko i stała się bardzo rezolutna. Szczęście, że miała tatę, który kochał ją ponad wszystko, tylko chwilami odnosiłam wrażenie, że ona bardziej opiekuje się nim, niż on nią. Moja córka jest niewiele starsza od Magdy i czytając, ciągle obie porównywałam i niestety z rezolutnością moje dziecko jest w tyle za Madzią. Co musi się zdarzyć złego, żeby jedenastoletnie dziecko stało się małym dorosłym? Madzia kochała swoją mamę, mimo wszystko. Traktowała ją jakby umarła, ale gdzieś tam, w środku ciągle wierzyła, że będzie miała normalną rodzinę, z kochającą mama i tatą. Dziewczynka była rozdarta wewnętrznie, czuła się samotna, a mimo to wspierała jeszcze swojego tatę, który bardzo przeżywał odejście jej matki. Nie takie powinno być dzieciństwo!!! Jak widzicie książka jest o niepełnej rodzinie, ale nie tylko o tym. Jest też niesamowity piesek, zakochane kobiety, są i koledzy.

Jest to jedna z tych książek, które wyzwalają w nas wiele emocji i pokazują, że książka dla młodzieży potrafi zaintrygować nie tylko nastolatków, ale i dorosłych. Fabuła początkowo mało wciągająca  senna, z każdą stroną zaciekawia coraz bardziej. Styl pisania autorki jest niesamowity. Zaskakuje nas szybka akcją, cudownymi dialogami i trafnymi ripostami. Bardzo spodobało mi się też, jak obrazowo potrafiła opisać uczucia Magdy i jej wewnętrzną burzę. Ja osobiście bardzo polubiłam bohaterką, za mądrość i siłę. Jej tatusia też obdarzyłam sympatią, ale patrzyłam na niego z pobłażliwością, kiedy załamywał się i przeżywał, jak to prawdziwy mężczyzna.

Piękna lektura, dająca do myślenia i powodująca zadumę. Polecam każdemu, kto lubi mądrą i ambitna literaturę.

Podtytuł - Ważne sprawy dziewcząt i chłopców
Wydawnictwo - Siedmioróg
Autor -  Janina Zającówna
Liczba stron -  280
Oprawa miękka
















Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Cieszę się, że tu jesteś. Twoja obecność jest moją motywacją. Zapraszam.

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka