czwartek, 10 stycznia 2019

IZOPROPANOL - CO TO TAKIEGO?


Zdjęcie pochodzi ze strony https://diolut.pl/


Mówią, że człowiek uczy się przez całe życie i coś w tym rzeczywiście jest. Odkąd zostałam wdową, również uczę się codziennie, głównie rzeczy, o których pojęcie miał mąż. Kiedy ostatnio przeglądałam jego "garażowe" zasoby, znalazłam pojemnik z napisem izopropanol i jak się domyślacie, napis ten nic mi nie mówił.




Jednak jeśli coś takiego stało w garażu na półce, to znaczy, że do czegoś jest potrzebne i w związku z tym postanowiłam rozwikłać ową tajemnicę. Zaczęłam od zapytania znajomych mężczyzn, ale...żaden z nich również nie wiedział "z czym to się je". Co mi pozostało? Oczywiście sięgnąć w czeliści internetu i już wiem. Czy mi się przydały te informacje? Zapraszam do lektury.

Izopropanol to nic innego jak spirytus izopropylowy (jeden z alkoholi organicznych) mający zastosowanie głównie w zakładach, w których zajmują się elektroniką, telefonami, poligrafią albo pracują z użyciem past termoprzewodzących, głowic magnetycznych, soczewek, napędów dvd czy urządzeń optycznych. Jednak zastosowań izopropanolu jest dużo więcej. W domu możemy stosować go do dezynfekcji (musi być rozcieńczony z wodą) czy czyszczenia skóry, bo usuwa bardzo mocne zabrudzenia z wielu rodzajów powierzchni, również zżywiczałe oleje i smary. Jest też świetnym rozpuszczalnikiem. Już jedna kropla preparatu potrafi "odnowić" zaschniętą farbę akrylową, a jednym pociągnięciem usuniemy kamień z armatury czy innych urządzeń.

Mąż miał w garażu małą butelkę specyfiku, ale wiem, że można kupić również większe pojemności, a cena izopropanolu jest stosunkowo niska w porównaniu do innych tego typu produktów, dlatego stosuje się go jako zamiennik do etanolu czy metanolu. Ciekawą rzeczą jest to, że można go mieszać z paliwem (jest obojętny) i dzięki temu nie tworzą się w nim korki lodowe, co w obecnej porze roku może być spora pomocą.

Muszę jednak tutaj ostrzec wszystkich, że propanol może być także niebezpieczny jeśli dostanie się do oczu, ust, uszkodzonych miejsc czy zostanie spożyty, dlatego też podczas stosowania go należy mieć osłonięte usta i odzież ochronną. Wszystko, co jest źle używane może być groźne, jeśli jednak będziemy stosować propanol ze wszystkimi zasadami ostrożności, może się on stać genialnym "przyjacielem domu". 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Cieszę się, że tu jesteś. Twoja obecność jest moją motywacją. Zapraszam.

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka